Raytracing på emulerad Atari ST

Jag har räddat en gammal bärbar Dell (som skulle slängas, pga bristande ork för Microsoft-operativsystem och saknad W-tangent) som numera kör Ubuntu, och i den har jag petat i emulatorn Xsteem, som jag gillar *. Grundtanken var att använda Dellen för att köra STOS och bland annat få elever i sjuan att förstå vad variabler är för något genom lite enkel begriplig basic.

Dock har jag börjat plocka i lite ytterligare kul prylar i den och nu senast slängde jag i Persistence of Vision Raytracer (POV-Ray) version 1.0 från 1992, inkluderad och distribuerad med tidningen ST Formats medskickade diskett (närmare bestämt nr 49 från augusti 1993.

I tidigt 90-tal utforskade jag POV-Ray på Atari ST flitigt men det stora bekymret var att även med en så låg upplösning som 320×200 så tog bilderna en evighet att rendera fram. Min rutin blev att jag startade renderingen innan jag gick till jobbet redan strax innan 7, och hade jag tur var bilden klar under kvällen. Som ni förstår blev det ofantligt tidsödande, för var jag inte helt nöjd fick jag redigera bildscriptet och göra om proceduren.

Därför blev jag glad när jag upptäckte att Xsteem tillåter att man ”överklockar” och kan köra den i 128 MHz istället för det normala 8 MHz: Nu kan jag rendera en bild på en nästan-Atari ST på under en timme.

Ok. Lite fusk, men ändå. Emulering är ju fusk i sig, så varför inte fuska lite extra när man ändå börjat? Dock lärde jag mig alldeles för långsamt att man måste givetvis återställa emulatorn till att puttra fram i 8 MHz innan man sätter igång bildvisaren Photochrome, som hängde med POV-Ray. Annars blir det bara blurr av hela bilden.

Jo, två saker till:

1. Någon annan kanske blir lika nostalgisk som jag och vill köra POV-Ray på Atari ST som för över 25 år sedan? Disketterna som kom med ST Format har blivit avbildade till filer och kan nås på https://www.exxoshost.co.uk/atari/STF/index.htm

2. Kommandotolken som medföljde POV-Ray vägrar köra batchfilen man använder för att rendera, så det är rekommenderat att köra någon annan helt enkelt.

Strålande tider!

* (Smaken är olika. SOM DEN SKALL VARA. Andra förespråkar kanske Hatari, Steem, TosBox, PaCifiST, NoSTalgia, PowerST eller någon annan emulator, men man väljer förstås själv vad man själv gillar.)

 

1 svar på ”Raytracing på emulerad Atari ST

  1. Härligt att läsa sånt här. 🙂 Det fyller på atari-myskvoten lite så jag slipper ligga i spasmer på golvet lika ofta när Atari-hack-abstinensen slår till varje förmiddag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.